Η ιατρός

Η Δήμητρα Ράπτη είναι παιδίατρος και σύμβουλος θηλασμού IBCLC που ζει και εργάζεται στα Ιωάννινα. Σκοπός αυτού του δικτυακού χώρου είναι η προώθηση του θηλασμού και η καλύτερη επικοινωνία με τους γονείς και τους συναδέλφους, με απώτερο στόχο την προαγωγή της υγείας και την σωστή ανάπτυξη των παιδιών.

 

 

 

 

 

Το κολύμπι είναι αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών, καθώς συνδυάζει την άθληση με την ψυχαγωγία. Ταυτόχρονα αποτελεί ιδανική άσκηση, γιατί ο κίνδυνος τραυματισμών είναι μικρός και οι αρθρώσεις δεν καταπονούνται, όπως σε άλλες μορφές άθλησης. Τα παιδιά μαθαίνουν να μην φοβούνται το νερό, αποκτούν θάρρος, αυτονομία, κοινωνικότητα και γνωρίζουν την σωστή τεχνική κολύμβησης. Το σώμα γυμνάζεται αρμονικά και ενδυναμώνεται η αναπνευστική και η καρδιακή λειτουργία.

 

Από ποια ηλικία μπορεί το παιδί να ξεκινήσει κολύμβηση σε πισίνα;

Σε κάποια κολυμβητήρια υπάρχουν προγράμματα για βρέφη-νήπια ηλικίας 3μηνών-4 ετών (“babyswimming”). Με τη συνοδεία ενός γονέα μέσα στην πισίνα και υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτή το μωρό εξοικειώνεται με το υγρό στοιχείο, μαθαίνει να κολυμπά, γυμνάζει το σώμα του, αναπτύσσει τις κινητικές του δεξιότητες και χαλαρώνει.

Τα παιδικά προγράμματα κολύμβησης δέχονται παιδιά ηλικίας από 4 ετών και πάνω, ώστε να έχουν κόψει τις πάνες και να μπορούν να ακολουθούν τις οδηγίες του δασκάλου.

 

Ποιους κανόνες υγιεινής πρέπει να τηρεί το κολυμβητήριο, που θα επιλέξω;

Η χλωρίωση αποτελεί την πιο αποτελεσματική μέθοδο απολύμανσης. Απαιτεί τακτικό δειγματοληπτικό έλεγχο του νερού για θολερότητα, θερμοκρασία, PH, επίπεδα ελεύθερου και υπολείμματος χλωρίου, επίπεδα μικροοργανισμών. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο μία μέθοδος απολύμανσης κατά την οποία προστίθεται αλάτι στο νερό και μέσω ηλεκτρόλυσης παράγεται χλώριο φιλικότερης μορφής σε σχέση με το βιομηχανικό.

Υπάρχουν μέθοδοι, που χρησιμοποιούνται συμπληρωματικά, για να περιορίσουν το βαθμό της χλωρίωσης, όπως:

  • Η βρωμίωση. Το βρώμιο δεσμεύεται δυσκολότερα (σε σχέση με το χλώριο) από τις οργανικές ουσίες του νερού, με αποτέλεσμα να παραμένει αποτελεσματικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Όμως είναι ιδιαίτερα ακριβό.
  • Το σύστημα οζονοποίησης. Το όζον καταστρέφει τους μικροοργανισμούς χωρίς να αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά του νερού, αλλά απαιτείται συνεχής μέτρηση των επιπέδων του στο νερό της πισίνας, ώστε να αποφευχθούν οι παρενέργειες.
  • Σύστημα ιονισμού. Η απολύμανση του νερού γίνεται με ιόντα αργύρου και χαλκού.
  • Η υπεριώδης ακτινοβολία. Η ακτινοβόληση του νερού εξουδετερώνει τους παθογόνους μικροοργανισμούς.

Πέραν της ορθής απολύμανσης, η πισίνα πρέπει να επιτρέπει την συνεχή υπερχείλιση του νερού, ώστε να απομακρύνεται το επιφανειακό στρώμα του, που φέρει τους μικροοργανισμούς. Το νερό πρέπει να καθαρίζεται και να ανακυκλοφορεί κάθε 4 ώρες περίπου και η δεξαμενή να καθαρίζεται συχνά. Επιπλέον απαιτείται κατάλληλος φωτισμός, αερισμός, θέρμανση και υγρασία του χώρου. Φυσικά, οι βοηθητικοί χώροι (αποδυτήρια, ντουζ, τουαλέτες κ.τ.λ) πρέπει να καθαρίζονται τακτικά.

 

Χρειάζεται ιατρική βεβαίωση για την εγγραφή του παιδιού στο κολυμβητήριο;

Για την εγγραφή του παιδιού χρειάζεται βεβαίωση από τον παιδίατρο, ότι δεν πάσχει από χρόνιο ή μεταδιδόμενο νόσημα. Ιδανικά, επισκεφτείτε έναν παιδοκαρδιολόγο για την πραγματοποίηση υπερήχου καρδιάς. Αν το παιδί έχει κάποιο δερματολογικό πρόβλημα, συμβουλευτείτε τον δερματολόγο που το παρακολουθεί. Αν έχει κάποια ιδιαιτερότητα, συζητήστε με τον εκπαιδευτή, ώστε να διαμορφώσει κατάλληλα το πρόγραμμά του.

 

Σε ποιες περιπτώσεις είναι καλό να αποφεύγουμε το κολύμπι στην πισίνα;

Όταν το παιδί είναι άρρωστο καλό είναι να μην πηγαίνει στο κολυμβητήριο, ώστε να αναρρώσει ταχύτερα και να εμποδιστεί η μετάδοση.

Σε αντίθεση με παλαιότερες απόψεις, η κολύμβηση στην πισίνα ευνοεί τα ασθματικά παιδιά σε σχέση με άλλες μορφές άθλησης, γιατί η θερμότητα και η υγρασία του χώρου δεν επιδεινώνουν τα συμπτώματά τους. Επιπλέον, το κολυμβητήριο δεν αντενδείκνυται σε παιδιά με ατοπική δερματίτιδα. Αρκεί μετά την κολύμβηση να ξεπλένονται καλά και να εφαρμόζουν ενυδατική κρέμα.

 

Πόσο συχνά μπορεί το παιδί να κολυμπάει στην πισίνα;

Συνήθως τα μαθήματα γίνονται 3 φορές την εβδομάδα και διαρκούν 45 λεπτά. Έτσι, αποφεύγεται η κόπωση του παιδιού και η αφυδάτωση του οργανισμού από την μεγάλης διάρκειας παραμονή στο νερό.

 

Υπάρχουν κίνδυνοι από την κολύμβηση σε πισίνα;

Αν τηρούνται οι απαιτούμενοι κανόνες ασφάλειας και υγιεινής στην πισίνα, το κολύμπι γίνεται σχεδόν ακίνδυνο. Κάποια παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην ανάπτυξη εξωτερικής ωτίτιδας, λόγω της υγρασίας που δημιουργείται στον έξω ακουστικό πόρο. Κατά την βάδιση στους γύρω από την πισίνα χώρους, χωρίς παντόφλες, υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης μυκήτων ή μυρμηγκιών πελμάτων.

 

Ποιους κανόνες πρέπει να ακολουθεί το παιδί πριν το κολύμπι στη πισίνα;

  • Το παιδί δεν πρέπει να μπαίνει φαγωμένο στο νερό. Το βασικό γεύμα (π.χ μεσημεριανό) πρέπει να γίνεται 2,5-3 ώρες πριν την κολύμβηση. Ένα ελαφρύ γεύμα π.χ τοστ ή φρούτο επιτρέπεται 1 ώρα πριν.
  • Κατά την άφιξη στο κολυμβητήριο πρέπει να πηγαίνει στην τουαλέτα, να κάνει ντουζ, να φορά το μαγιό και το σκουφάκι του και να ξεπλένει τα πόδια του στην δεξαμενή απολύμανσης. Απαγορεύεται η χρήση αντηλιακού ή άλλης μορφής κρέμας. Στους βοηθητικούς χώρους πρέπει να φορά πάντα παντόφλες.
  • Μέσα στο νερό επιβάλλεται να υπακούει στις οδηγίες του προπονητή, χωρίς φασαρία. Απαγορεύεται το φτύσιμο και το φύσημα της μύτης εντός του νερού.
  • Όταν βγει από το νερό, πρέπει να κάνει ντουζ και να εφαρμόσει σε όλο το δέρμα μία ενυδατική κρέμα. Επίσης, καλό θα ήταν να εφαρμόσει στα αυτιά του 2-3 σταγόνες από ένα διάλυμα που θα περιέχει 1/2 καθαρό οινόπνευμα-1/2 ξύδι ώστε να αποφευχθεί η ανάπτυξη εξωτερικής ωτίτιδας (αν βέβαια τα τύμπανα είναι ακέραια). Φεύγοντας πρέπει να φορά ζεστά ρούχα (μπουφάν, μάλλινο σκούφο κ.τ.λ).